7 zajímavostí o pneumatikách a triky, jak prodloužit jejich životnost

Mnoho zajímavých novinek ze světa automobilů se týká právě pneumatik. Jak může pneumatika odolat 100násobku své hmotnosti, aniž by praskla? Proč má běhoun drážky? Byly pneumatiky vždy černé?

Zde je 7 zajímavých skutečností o pneumatikách, které jste možná nevěděli, a pár triků, aby vám vydržely déle.

 

OBSAH

7 zajímavých skutečností o pneumatikách

  1. Co je tím, co vozidlo skutečně nese?
  2. Byly pneumatiky vždy černé?
  3. Proč jsou v běhounu drážky?
  4. Jak lze zjistit, zda je běhoun opotřebovaný, nebo ne?
  5. Největší pneumatika na světě
  6. Dělostřelecké pneumatiky: v roce 1900 nebyly jen pro vojáky
  7. Lego a pneumatiky: co mají společného?

 

Údržba pneumatik: návod, jak zajistit jejich delší životnost

  1. Udržování pneumatik v tom nejlepším stavu
  2. Vyvažování pneumatik
  3. Ventilky
  4. Výběr správných pneumatik pro dané roční období


Co je tím, co vozidlo skutečně nese?

Myslíte si, že pneumatiky nesou celou váhu vašeho auta? Tak to jste na omylu. Ve skutečnosti ji nese vzduch, kterým jsou pneumatiky nahuštěny. Bez vzduchu je pneumatika nepoužitelná.

 

Byly pneumatiky vždy černé?

Určitě ne. Zpočátku byly pneumatiky vyráběny z přírodního kaučuku, který je bílý. Materiál však nezaručoval dobrou odolnost, a proto bylo pro zlepšení vlastností rozhodnuto přidávat do něj saze.

Zpočátku se používaly pouze pro běhoun, poté začaly být zcela černé pneumatiky považovány za hezčí a elegantnější než dvoubarevné, takže předchozí černobílá kombinace byla nahrazena plně černou barvou.

Bonus: Nápad na výrobu černých pneumatik vznikl u společnosti Binney & Smith. Ta dodnes působí pod jménem Crayola jako přední světový výrobce pastelek.


Proč jsou v běhounu pneumatiky drážky?

Účelem drážek je zvýšit tření na asfaltu, které má vliv na akceleraci a brzdnou dráhu. Důležitý je i jejich dezén, který by měl být navržen tak, aby co nejlépe odváděl vodu. To zajistí optimální přilnavost pneumatik i na mokré vozovce a zamezí aquaplaningu.


Jak zjistit, zda je běhoun opotřebovaný, nebo ne?

Je to možné právě díky drážkám, a to pomocí hloubkoměru, kterým se měří jejich hloubka. Zákon stanoví, že hloubka drážek musí být v jakémkoli místě běhounu minimálně 1,6 mm.


Největší pneumatika na světě

Kdybychom vám řekli, že existuje obrovská pneumatika, která váží 12 tun a je vysoká 24,4 m, věřili byste tomu?

Ne, není to pneumatika nějakého megavozu ani to není novinářská kachna. Největší pneumatika na světě se nachází v Allen Parku v Michiganu v USA. Uniroyal Giant Tire, jak se jmenuje, byla veřejnosti původně představena na světové výstavě v roce 1965 a slouží jako ruské kolo.

 

Dělostřelecká kola: v roce 1900 nebyla jen pro vojáky

Na začátku minulého století byly první automobily vybaveny takzvanými „dělostřeleckými koly“, která měla stejný náboj jako kola používaná pro děla. Pneumatiky byly k takovým kolům napevno přidělány, takže jejich výměna byla velmi komplikovaná a nákladná.

 

Lego a pneumatiky: co mají společného?

Poslední ze 7 zajímavostí o pneumatikách je možná také tou nejzvláštnější. Na celém světě existuje mnoho výrobců pneumatik a některé značky jsou rozhodně známé. V tomto dlouhém seznamu však vyčnívá jedno známé, a přece překvapivé jméno: přesně tak, je to Lego. Tahle známá dánská společnost pro své stavebnice vyrobí ročně přes 700 milionů pneumatik, což z ní dělá největšího producenta pneumatik na světě!

 

Údržba pneumatik: jak zajistit jejich delší životnost

Lego, pastelky a dělostřelecká kola teď necháme stranou. Jak na to, aby pneumatiky vydržely co nejdéle?

Kdy byly naše pneumatiky vyrobeny? Jak často se musí vyměňovat? Co mě může upozornit na problém? Kde najdu správnou hodnotu tlaku, abych mohl zkontrolovat, zda je v pořádku? 

To jsou některé z otázek, na které se snaží nalézt odpovědi i ti nejzkušenější motoristé.

Pneumatiky jsou nezbytnou součástí vozidla a na jejich stavu závisí bezpečnost silničního provozu, spotřeba a ovladatelnost vozu. A co víc, pokud je běhoun obzvlášť opotřebovaný, riskujete tučnou pokutu, nebo dokonce zabavení vozidla.

Existuje několik kontrol, které si člověk může provést sám. Stáří pneumatiky zjistíte z data výroby, které je vždy vyraženo na boku pneumatiky a skládá se ze čtyř číslic. První dvě číslice označují týden a poslední dvě rok výroby (např. 1420 znamená výrobu ve 14. týdnu roku 2020).

Kontrola tlaku v pneumatikách a kontrola tloušťky běhounu, o které jsme se již zmínili, jsou také jednoduché činnosti, které zvládne každý motorista sám.

Pro měření stupně opotřebení existuje také velmi jednoduchý způsob. Tato možnost měření není mezi odborníky doporučována, dá se ovšem použít jako rychlý způsob ověření. Pětikorunová mince se zasune do drážky v běhounu, aby bylo číslo 5 převrácené, a pakliže je vidět celá převrácená pětka, je třeba pneumatiku vyměnit. U zimních pneumatik se používá mince 50korunová (5 mm) nebo 2eurová (4 mm). Pakliže je vidět vnější okraj, pneumatika je sjetá. Takto naměřené hodnoty jsou ovšem pouze orientační. Stejnou rychlou kontrolu lze provést pohledem na značky zapuštěné do drážky. Občasný pohled na pneumatiky vám umožní zachytit jakékoli abnormality, jako jsou boule či proseknutí způsobené výmoly s ostrými hranami nebo nárazem na obrubník. V těchto případech je jediným doporučeným řešením výměna pneumatik (vždy obou dvou pro danou nápravu).

Je však také možné opotřebení pneumatik omezit. Jak na to? Pravidelnou údržbou a kontrolami.

A především tím, že budete dodržovat naše doporučení. Podívejme se na ně.

 

Udržování pneumatik v tom nejlepším stavu   

Základem pro odhalení problémů je vizuální kontrola vašeho vozidla a platí to i u pneumatik. Podhuštěné pneumatiky znamenají nejen zvýšenou spotřebu a rychlejší opotřebení pneumatik, ale také ohrožení bezpečnosti cestujících. Pro vyvážení a kontrolu opotřebení jednotlivých pneumatik se zastavte v servisu. V této souvislosti doporučujeme pneumatiky pravidelně střídat, aby bylo jejich opotřebení rovnoměrné.

Důležitý je také styl jízdy. Náhlé brzdění, nepřiměřená rychlost, a to zejména v zatáčkách a na kruhových objezdech, či nesprávně přizpůsobená akcelerace, to vše pneumatiky rychle opotřebovává.

 

Seřízení kol

Vyvážení pneumatik je nutné kontrolovat minimálně každých 10 000 km v případě běžného používání vozidla a každých 5 000 km v případě sportovních vozů. První kontrolu geometrie kol můžete provést zcela sami. Stačí sundat ruce z volantu a jet několik desítek metrů po přímé a rovné silnici a zkontrolovat, zda vozidlo udržuje přímý směr. Pokud tomu tak není, doporučujeme co nejdříve kontaktovat odborníka.


Ventily

Spolu s pneumatikami je nezbytné též vyměnit ventily. Při jízdě jsou vystaveny značnému namáhání, které může z dlouhodobého hlediska způsobit jejich selhání. Abyste předešli případným nesnázím, je třeba jejich stav pravidelně kontrolovat.


Výběr správných pneumatik pro dané roční období

Používání zimních pneumatik v létě výrazně zvyšuje spotřebu a vede k rychlejšímu opotřebení běhounu. Proto byste pro dané roční období měli zvolit správné pneumatiky. Obvykle se doporučuje provádět výměnu dvakrát ročně. Pokud to z nějakého důvodu není možné, je tu kompromis ve formě celoročních pneumatik.

Používáním letních pneumatik v zimě se vystavujete velkému riziku, protože jejich přilnavost může být velmi nedostatečná. Kromě toho hrozí velmi rychlé poškození, neboť směs, ze které jsou vyrobeny, při nízkých teplotách tuhne a stává se křehkou, což nejen snižuje přilnavost, ale také vystavuje vzorek běhounu riziku roztržení a odlupování.

V těchto případech může dokonce dojít ke zrušení záruky, protože jde o nesprávné použití výrobku, a problém může být i s pojistným plněním v případě nehody. Ztráta přilnavosti nehrozí jen při sněžení, ale i v případě deště.

Jinými slovy, správný výběr pneumatik je pro bezpečnou jízdu zcela zásadní a kontrola i péče o ně by měly být neustálé. 

 

TIPY A TRIKY MOTRIO

PNEUMATIKY

Pneumatiky hrají zásadní roli pro vaši bezpečnost během jízdy, protože jsou jediným kontaktním bodem vozidla s vozovkou. Jejich stav se zhoršuje s časem a ujetými kilometry, stejně jako v důsledku stavu silnic a jízdního stylu každého motoristy.

 

NÁŠ TIP

Dvě věci, které je třeba pravidelně sledovat, jsou tlak v pneumatikách a hloubka dezénu, u níž platí po celé EU zákonné minimum 1,6 mm.

Pokud své vozidlo používáte často, zejména ve městech, kde se dezén snáze opotřebovává, navštivte některý ze servisů MOTRIO a naši technici provedou vizuální kontrolu vašich pneumatik i kontrolu hloubky dezénu. Pro bezpečnou jízdu je doporučeno pneumatiky měnit každých 40 000 km, nebo každých 5 let.

 

Nová pneumatika MOTRIO Fairway je vyráběna v Evropě, zajišťuje bezpečnou jízdu za všech povětrnostních podmínek a je k dispozici ve třech verzích:

letní – zimní – celoroční.

 

Hlavní benefity:

· 51 typů pneumatik v nabídce

· Rozměry od 13 do 20 palců

· Nízká spotřeba paliva a nízký valivý odpor

 

Domluvte si schůzku v nejbližším servisu MOTRIO. Stačí jen pár kliknutí!